Press Release

AFT and SNTE Sign Declaration to Forge Shared Commitment to High-Quality Public Education

For Release:

Thursday, May 14, 2015

Contact:

Emilie Surrusco
202-879-4134; 202/341-8787 (cell)
esurrusc@aft.org

MEXICO CITY—Statement from American Federation of Teachers President Randi Weingarten on the Declaration in Defense of Public Schools she signed today with Juan Díaz, president of the Mexican National Educational Workers Union (Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación, or SNTE):

“This declaration is a testimony to our shared commitment to reclaim the promise of public education, not as it is today or as it was in the past, but as it can be—to fulfill our collective obligation to help all children succeed. It reaffirms our commitment to work together toward a better future for every child—in the United States, in Mexico and throughout the region. Our teachers face many of the same challenges whether they are in Juárez or El Paso, Durango or Florida, Mexico City or New York City. Teachers need to have the necessary tools, time, training and trust in order to do their job well. And this declaration is a powerful testimony to the friendship between our two unions, a friendship forged by our shared challenges and our shared aspirations. We both believe that access to a high-quality public education is a key civil and human right—particularly for vulnerable youth, children with disabilities, bilingual and multilingual learners, and those from indigenous and minority communities, both rural and urban.”

La AFT y el SNTE (Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación) firman declaración para forjar un compromiso compartido para la educación publica de alta calidad

MEXICO CITY—Declaración de la Presidenta de la AFT, Randi Weingarten, sobre la Declaración en Defensa de las Escuelas Publicas, firmado hoy por Weingarten y Juan Díaz de la Torre, Presidente del SNTE:

“Esta declaración es un testimonio de nuestro compromiso compartido para recuperar la promesa de la educación pública, no como es ahora o como lo fue en el pasado, sino como puede ser - para cumplir con nuestra obligación colectiva de ayudar a que todos los niños tengan éxito. La declaración reafirma nuestro compromiso de trabajar juntos hacia un mejor futuro para cada uno de nuestros niños - en los Estados Unidos, en México y en toda la región. Nuestros maestros enfrentan muchos de los mismos desafíos, no importa donde estén, sea en Juárez o El Paso, Durango o Florida, Ciudad de México o en la ciudad de Nueva York. Los maestros necesitan tener las herramientas, el tiempo, la formación y la confianza con el fin de hacer bien su trabajo. Y esta declaración es un poderoso testimonio de la amistad entre nuestros dos sindicatos, una amistad formada por retos comunes y aspiraciones compartidas. Ambos creemos que el acceso a una educación pública de alta calidad es un derecho civil y humano clave – particularmente para los jóvenes de bajos recursos, los niños con necesidades especiales o discapacidades, estudiantes bilingües y multilingües, y aquellos que pertenecen a comunidades indígenas y minoritarias, tanto rurales y urbano.”

# # # #

The AFT represents 1.7 million pre-K through 12th-grade teachers; paraprofessionals and other school-related personnel; higher education faculty and professional staff; federal, state and local government employees; nurses and healthcare workers; and early childhood educators.